Encyclopedie   Over   Pantheon   RSS Feed   Thesaurus    Tijdschriften    Wijzigingen   Zoekmachine   

zondag 15 november 2009

Humo








Humo
Onafhankelijk Weekblad voor Radio en Televisie
verschijnt wekelijks sinds 1936
Tijdschriftenhandel of betalend abonnement
Uitgever: Oorspronkelijk uitgegeven door de uitgeverij Dupuis te Charleroi maakt deze titel thans sedert enige jaren deel uit van het fonds van de Finse uitgeversgroep Sanoma. Wikipedia:Sanoma.
Begin 2010 werd aangekondigd dat de leiding van het blad wordt overgenomen door de televisieproducent Woestijnvis; een productiehuis dat vooral programma's aanlevert voor de VRT.
Website: http://www.humo.be
Wikipedia: Humo

Waalse tegenhanger:
Télé Moustique

Dit weekblad richtte zich bij zijn oprichting tot de radioluisteraars en bood hen een wekelijks programma-overzicht van de radio-uitzendingen aan. De oorspronkelijke titel luidde Humoradio wat een samentrekking was van humor en radio. Het redactioneel aanbod liep gelijk met dat van de radioprogrammatie en omvatte nieuws en actualiteit, specifieke literaire expressies zoals cursiefjes en hoorspelen en natuurlijk muziek. Ter illustratie van deze beginjaren kan je verwijzen naar de ophefmakende uitzending in de Verenigde Staten van het radiohoorspel "War of the Worlds" door Orson Welles eind oktober 1938.

De uitgeversfamilie Dupuis uit Charleroi gaf naast het duo Humo - Télé Moustique ook een wekelijks stripblad uit dat in beide landstalen verscheen als respectievelijk Robbedoes en Spirou. Daarnaast werden ook de in deze stripbladen verschenen verhalen als albums uitgegeven.

Bij de opkomst van de televisie in 1958 (het expo-jaar) werd het blad omgedoopt tot Humo en bood naast de radio-programmatie ook het wekelijks televisie-aanbod aan. In tegenstelling tot de situatie in Nederland met zijn verzuild omroepslandschap, waarbij iedere omroep een televisieblad uitgaf ten behoeve van zijn leden was Humo lange tijd alleenheerser als aanbieder van een televisieblad in Vlaanderen, markt die ze enkel moest delen met TV Express. Overigens zorgde deze situatie er ook voor dat de redactie van Humo moest aanleunen bij de Belgische overheidsinstelling die belast was het verzorgen van de radio- en televisie-uitzendingen. (Het NIR en de BRT)

In de de jaren zestig werd Guy Mortier de hoofdredacteur van het weekblad Humo, tot hij in 2003 met pensioen ging. Mortier zorgde voor een eigentijdse redactionele aanpak met een satirische schrijfstijl en libertijnse commentaren. Tevens door de aandacht die het weekblad gaf aan de opkomende rockcultuur en de door deze uitgedragen normen en waarden werd Humo de spreekbuis van de links progressieve intellectuelen op politiek en cultureel gebied in Vlaanderen.

De inhoud van het blad valt uiteen in drie grote delen:
Het eerste deel omvat de actualiteit op journalistiek, politiek en televisioneel gebied. In het middendeel tref je de eigenlijke programmatie aan van de televisiezenders die in Vlaanderen te ontvangen zijn, terwijl achteraan in het blad de aandacht vooral uitgaat naar rock- en popmuziek maar ook naar andere culturele uitingen zoals literatuur.

Vooraan in het blad tref je zo een interview aan onder de rubriek "Humo sprak met". Dit betreft meestal een persoon uit de actualiteit zoals een politicus, een sportvedette of een figuur uit de media- en amusementswereld. Tevens treffen we hier een artikel aan uit de lopende reportagereeks onder de rubriek Humo-dossier. Deze dossiers omvatten onderzoeksjournalistiek naar actuele maatschappelijke fenomenen zoals moord, rijkdom, drugs, sex, gevangenissen, fraude en corruptie in diverse milieus en dergelijke meer. Hier is ook wekelijks een rubriek "Open Venster" met een ruim aanbod aan lezersbrieven die reflecteren op eerder verschenen interviews en artikelen.

In het midden tref je het uitgebreid radio- en televisieprogrammaoverzicht aan dat vergezeld gaat met rubrieken als "Dwarskijker", dat kritische recensies geeft van voorbije uitzendingen, dagelijkse televisiekijktips en een filmrubriek met de bespreking van het recentste aanbod aan speelfilmen in de bioskopen.

Achteraan het blad tref je dan een uitgebreide muziekrubriek aan onder de noemer TTT-bladzijden die zich richten tot de actieve beoefenaar en de passieve luisteraar van pop- en rockmuziek. Zo vind je er een hitparade en de songtekst van een actuele hit, maar ook zoekertjes van bands die nog een muzikant missen. In deze rubriek treffen we ook vaak een interview aan dat werd overgenomen uit het internationaal gerenommeerde Rolling Stone of de Nederlandse muziekkrant Oor.

Tot slot is het weekblad Humo ook nog bekend voor een aantal grote jaarlijkse en twee jaarlijkse evenementen zoals de talentenjachten Rock Rally en Comedy Cup, de Pop Poll uitreiking en de prijsuitreikingen van de Prijs van de Kijker en de Ha! van Humo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten