Landenreeks Artis-Historia
Artis-Historia, Brussel
De reeks heeft gelopen van de jaren zestig tot en met de jaren negentig van de vorige eeuw, zodat het aantal verschillende titels dat er in verschenen is in de tientallen loopt en de hieronder genoemde boekdelen slechts een bescheiden bloemlezing vormen.
Soubry, producent van bloem en afgeleide producten als deegwaren, hanteerde een eigen promotiesysteem met punten en chromo's onder de titel: "Meesters der Schilderkunst". Andere producenten boden de chromo's of kleurenprenten onmiddelijk aan in hun verpakkingen zoals bvb. bij repen chocolade.
Naast de hier behandelde landenreeks van uitgeverij Artis-Historia werden nog volgende memorabele reeksen uitgegeven: 's lands glorie; een overzicht van de vaderlandse geschiedenis, de Kastelen van België, de Musea van de Wereld met overzichten van schilderkunst, de Natuur en Vogelreservaten van België, de Steden van België, de Kunststeden edm.
Uit de aard van het opzet blijkt dat vooral die onderwerpen aan bod kwamen die aanleiding gaven tot een verantwoord gebruik van gekleurde illustraties. Deze illustraties konden de vorm aannemen van kleurrijke reproducties van klassieke schilderwerken tot artistieke kleurenfotografie van monumenten en landschappen edm.
Een van de laatste reeksen van Artis-Historia is een reeks jaarboeken onder de titel "Wereld in Beweging", die liep van 1988 tot 2001 en waarvan een volkomen gedrukte versie als bonus werd aangeboden aan de zgn. Arcopar-aandeelhouders van de financiële instelling BACOB.
De uitgever Artis-Historia geraakte vanaf begin jaren negentig in de financiële problemen, ondermeer omdat het promotieysteem met uit te knippen spaarpunten als verouderd werd beschouwd en vervangen door consumentenkaarten als "Happy Days", waarop spaarpunten digitaal verzameld konden worden en nadien aangewend voor kortingen op een ruim aanbod aan producten en diensten. In 2004 werd de uitgeverij failliet verklaard en opgedoekt.
In het najaar van 2015 werd aangekondigd dat uitgeverij Concrea in samenwerking met supermarktketen Carrefour opnieuw een spaaractie met Artis-punten op touw zet.
Artis-Historia, Brussel
De reeks heeft gelopen van de jaren zestig tot en met de jaren negentig van de vorige eeuw, zodat het aantal verschillende titels dat er in verschenen is in de tientallen loopt en de hieronder genoemde boekdelen slechts een bescheiden bloemlezing vormen.
- De Bijbelse Wereld
- Afrika -- Woestijn Steppe Oerwoud
- Brazilie
- Griekenland
- Angkor
- Zoo-Oost-Afrika
- Nepal
- Perzie
- Turkije
- Arabie
- Eilanden in de Indische Oceaan
- U.S.S.R.
- Marokko
- Centraal-Amerika
- De Stille Oceaan
Soubry, producent van bloem en afgeleide producten als deegwaren, hanteerde een eigen promotiesysteem met punten en chromo's onder de titel: "Meesters der Schilderkunst". Andere producenten boden de chromo's of kleurenprenten onmiddelijk aan in hun verpakkingen zoals bvb. bij repen chocolade.
Naast de hier behandelde landenreeks van uitgeverij Artis-Historia werden nog volgende memorabele reeksen uitgegeven: 's lands glorie; een overzicht van de vaderlandse geschiedenis, de Kastelen van België, de Musea van de Wereld met overzichten van schilderkunst, de Natuur en Vogelreservaten van België, de Steden van België, de Kunststeden edm.
Uit de aard van het opzet blijkt dat vooral die onderwerpen aan bod kwamen die aanleiding gaven tot een verantwoord gebruik van gekleurde illustraties. Deze illustraties konden de vorm aannemen van kleurrijke reproducties van klassieke schilderwerken tot artistieke kleurenfotografie van monumenten en landschappen edm.
Een van de laatste reeksen van Artis-Historia is een reeks jaarboeken onder de titel "Wereld in Beweging", die liep van 1988 tot 2001 en waarvan een volkomen gedrukte versie als bonus werd aangeboden aan de zgn. Arcopar-aandeelhouders van de financiële instelling BACOB.
De uitgever Artis-Historia geraakte vanaf begin jaren negentig in de financiële problemen, ondermeer omdat het promotieysteem met uit te knippen spaarpunten als verouderd werd beschouwd en vervangen door consumentenkaarten als "Happy Days", waarop spaarpunten digitaal verzameld konden worden en nadien aangewend voor kortingen op een ruim aanbod aan producten en diensten. In 2004 werd de uitgeverij failliet verklaard en opgedoekt.
In het najaar van 2015 werd aangekondigd dat uitgeverij Concrea in samenwerking met supermarktketen Carrefour opnieuw een spaaractie met Artis-punten op touw zet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten