O'DONOHUE, John
Anam Cara: Mystiek uit de Keltische Wereld
Uitgeverij Ten Have, Baarn, 1997
[ISBN 9025947166 (Worldcat, Wikipedia)]
“In Anam Cara (‘zielsvriend’) neemt de Ierse dichter, filosoof en
priester John O’ Donohue de lezers mee op reis naar het ‘Eiland van
heiligen en geleerden’, waar zij hun eigen Anam Cara zullen ontdekken.
Hij onderzoekt een wereld waarin alles is vervuld van goddelijkheid: de
rivieren en de heuvels, de zee en de lucht, de dieren en de planten. In
een combinatie van filosofie, onderricht en spiritueel inzicht
introduceert O’ Donohue de spirituele nalatenschap van de oude Kelten.
Hij voert zijn lezers naar een plaats waar de schikgodinnen niet worden
gevreesd, waar Gods gepassioneerde kant wordt verheerlijkt en waar de
mysteries van het dagelijks leven worden gevierd.
De cycli van het leven en de natuur naspeurend put dit inspirerende boek
uit de heilige wateren van Ierlands spirituele nalatenschap – van de
Kelten en hun druïden, van de imbas (sagen) van de rondzwervende barden
en van de gewijde bronnen van de christelijke kloosters. O’ Donohue
onthult geheimen die ons opnieuw in verbinding brengen met de wereld om
ons heen en de schatten in onze eigen ziel.”
Achterflap tekst
Notities
Het Mysterie van Vriendschap
Ethiek van Aristotels: Een vriend is iemand die voor de ander het goede
verlangt. - De Anam-Cara-ervaring leidt tot een vriendschap die zich
niet laat schaden of beperken door scheiding of afstand. Een dergelijke
vriendschap kan zelfs blijven bestaan als de vrienden ver weg van elkaar
wonen. Omdat zij op het vlak van de ziel de barrières van imago en
egoisme hebben doorbroken, wordt de eenheid van hun zielen niet
gemakkelijk verbroken.
Umbra Nihili
Meister Eckhart (14de Eeuw): Heel het menselijk leven staat onder de
schaduw van het niets, de umbra nihili. - In een uitgestrekt heelal dat
vaak sinister lijkt en onwetend van ons bestaan, hebben wij de
tegenwoordigheid en beschutting van de liefde nodig om onze eenzaamheid
te overwinnen. Deze kosmische eenheid is de bron van alle innerlijke
eenzaamheid. Heel ons leven, alles wat we doen, denken en voelen, wordt
omgeven door het niets...In en door de warmte en creativiteit van de
liefde beschut de ziel ons voor de kilheid van dat niets.
De Anam Cara
In de Keltische traditie bestaat een prachtige opvatting van liefde en
vriendschap. Eén van de fascinerende ideeen is hier het idee van
zielsliefde, waarvoor de oude Gaelische term 'Anam Cara' is. Anam is het
Gaelische woord voor ziel en Cara is het woord voor vriend. Dus was de
anam cara in de Keltische wereld de 'zielsvriend'. In de vroege
Keltische Kerk werd iemand die optrad als leraar, metgezel of spirituele
leidsman een anam cara genoemd.
Een anam cara was oorspronkelijk iemand bij wie je biechtte en aan wie
je de verborgen intimiteiten van je leven onthulde. Met de anam cara kon
je je diepste zelf delen, je geest en je hart... Dan was je op een oude
en eeuwige manier verbonden met de 'vriend van je ziel'. Deze Keltische
opvatting legde de ziel geen beperkingen van ruimte of tijd op. Er is
geen kooi voor de ziel. De ziel is een goddelijk licht dat in u en in de
ander stroomt. In ieders leven is er grote behoefte aan een anam cara,
een zielsvriend. In deze liefde wordt u gezien zoals u bent zonder
masker of pretentie.
Intimiteit als een heilige ervaring
Technologie en media verenigen de wereld niet. Zij pretenderen een
wereld te bieden waarin via Internet iedereen met iedereen is verbonden,
maar wat zij in werkelijkheid bieden is een simulatiewereld van
schaduwen. Daarom maken ze onze mensenwereld anoniemer en eenzamer. In
een wereld waarin de computer het samenzijn van mensen vervangt en de
psychologie de religie, is het geen wonder dat men geobsedeerd wordt
door relaties. Helaas is 'relatie' echter een lege huls geworden
waarbuiten onze eenzame honger op zoek is naar warmte en verbondenheid.
In de Keltische traditie en vooral in de Gaelische taal bestaat een
verfijnd besef van de heiligheid die het nader komen tot een ander mens
moet omgeven. Het woord hallo bestaat niet in het Gaelisch. De manier
waarop u iemand tegemoet treedt, is door hem of haar een zegen toe te
spreken. U zegt: 'Dia Dhiut'; 'God zij met u'. Zij antwoorden: 'Dia is
Muire dhuit'; 'God en Maria zijn met u'. Als u iemand verlaat, zegt u:
'Go geumhdai Dia thu'; 'Moge God u bijstaan' of 'Go gcoinne Dia thu';
'Moge God u behoeden'. Het ontmoetingsritueel is aan het begin en aan
het eind omgeven met een zegen.
Opmerkingen
Willibrord werd opgeleid in de abdij van Rathmelsigi te Ierland, waar
zelfverloochening en heiliging van de medemens de monniken bezielt.
(aangehaald uit Geschiedenis Van De Lage Landen, p. 63).
In de reeks televisie-interviews van Kerkjurist Rik Torfs onder de titel 'Nooit Gedacht' was een steeds weerkerende vraag aan de geinterviewde: 'Is God nog je vriend?'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten