KLEIN, Rolf-Dieter; ULRICH, Martin
Ports of Call II
Sparks & Beethoven, Bremen, 1994
Computersimulatiespel voor 1 tot 4 spelers waarin de speler in de rol kruipt van een reder en zijn eigen rederij uitbaat. De hoofdbezigheid in het spel bestaat uit het charteren van schepen en het vervoeren van cargo tussen de verschillende wereldhavens.
Dit spel is een economisch simulatiespel met als strategisch doel het opzetten en beheren van een winstgevende economische bedrijvigheid. Daartoe kan je schepen kopen en verkopen, hypotheken nemen op je schepen en bankkredieten opnemen. Voorts dien je je schepen regelmatig bij te tanken met brandstof en er onderhoudswerken aan laten uitvoeren. Ook bij het charteren van het schip kijk je best uit welke cargo je verkiest te vervoeren, het vervoer van de ene brengt meer op dan de andere, maar op sommige zit een tijdslimiet waarop je beboet kan worden. Onvoorziene omstandigheden zoals een storm op zee, een scheepsaanvaring of een rattenplaag aan boord kunnen je zorgvuldige financiële beramingen doorkruisen.
Naast economische vaardigheden zoals het begroten en beheren van een scheepvaartonderneming stelt dit spelprogramma tevens je motorische vaardigheden op de proef. Bij het in- en uitvaren van havens kan je gebruik maken van het loodswezen, maar je kan ook kiezen of verplicht worden om je schepen zelf in- en uit de havens te manoevreren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten