Encyclopedie   Over   Pantheon   RSS Feed   Thesaurus    Tijdschriften    Wijzigingen   Zoekmachine   

zondag 3 juni 2012

Agora

AMENABAR, Alejandro
Agora
Mod Producciones; Himenóptero; Telecinco Cinema, Spain, 2009
with the participation of Canal+ España
met Rachel Weisz, Max Minghella en Oscar Isaac
Rachel Weisz in de rol van Hypatia van Alexandrie
 
Alexandria in het jaar 391 van onze jaartelling. Hypatia van Alexandrie geeft academisch onderricht in Astronomie, Wiskunde en Filosofie. Haar studenten aanbidden haar en Orestes, zowel als haar persoonlijke slaaf Davus, zijn verliefd op haar. Wanneer de Christenen van de stad, geleid door Ammonius en Cyrillus, aan politieke macht winnen, komen de oude wetenschappelijke en bestuurlijke instellingen onder vuur te liggen.

Twintig jaar later heeft Orestes het gebracht tot stadsprefect, terwijl Hypatia een vooraanstaande positie bekleedt in de senaat. Het stadsbestuur handhaaft een ongemakkelijke vrede met de Christenen die onder leiding staan van Cyrillus. De Christenen willen de openbare zedelijkheid afdwingen; eerst zien zij in de Joden een obstakel, daarna keren zij zich tegen de heidense ongelovigen. Hypatia heeft geen interesse in het geloof, zij is betrokken op de bewegingen van de Hemellichamen en de Universele Broederschap.

 Als er in de straten van Alexandrië een gewelddadige religieuze opstand uitbreekt, verplaatst het gevecht zich naar de legendarische bibliotheek. Binnen de muren van dit gebouw vecht de wetenschapper Hypatia met haar leerlingen voor het behoud van de wijsheid van de oude beschaving. Haar jonge slaaf Davus raakt verscheurd tussen zijn geheime liefde voor zijn meesteres en de vrijheid. Als hij de vrijheid wil bemachtigen, kiest hij partij voor de vijand…..de Christenen.


Wanneer de Christenen de Bibliotheek bestormen tracht Hypatia zoveel mogelijk boekrollen voor vernieling te vrijwaren

 Deze film biedt een objectief beeld van het historisch drama dat zich destijds had voltrokken. Enkel de liefdesverhalen die erin verweven zitten lijken me niet historisch te zijn gedocumenteerd, maar te zijn toegevoegd om tegemoet te komen aan de noden van het grotere publiek. Hierdoor wordt ook het gruwelijke einde dat Hypatia van Alexandrie te beurt viel sterk geromantiseerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten